duminică, 3 decembrie 2023

 

                                                                      Capitolul 3

                                                                    Feminitate

Când masina a parcat in fata blocului,pe telefonul meu mobil am primit apel de la unchiul meu.

- Ce faci Vicentiule ? Unde esti?

- Aici in scara blocului,raspund eu.

- Bine!..

Am sunat la interfon si ni s-a deschis usa de la parter.

- Poftiti dragii mei,spun eu invitatilor.Ne suim în lift si asteptăm ajungerea in apartament.Ma intalnesc cu o vecina si o salut respectuos. Liftul se opreste la etajul 7.Asteptarea imi produce emotii. Cea care îmi deschide usa este mama mea. Lângã ea este unchiul si vãrul Cristinel. Soseste si bunica mea.

- Bună ziua , domnilor!.. spune unchiul meu cu zambet usor

- Bunã Ina!... spune verisoara mea,razand usor.

- Sãrutmana doamnă si buna ziua domnilor!.. spune Ella râzand usor,in pragrul usii .Pãsim in apartament.In holul de la intrare se lasă cadoul.Mama se duce spre Ella.O inbratiseazã.

- Buna Ella !..Ce faci tu?

- Sarutmana doamnã!..Ce să fac?Am venit la petrecere!

- Ella nici nu stii ce bine imi pare ca ai venit!..E o mare bucurie care mi s-a produs mie si mai ales lui.

- Si mie mi-a facut placere!.. Mãtusa rade.Acum nimic din ce fusese înainte nu se mai vedea.Mama arata de parca nimic nu se intâmplase.

- Haide-ti luati loc la masă..spune unchiul meu,razand usor.

Masa era pregratita.Una destul de de lungã,si care avea pe ea numai bunatãti..

Pe mijlocul mesei o lumanare parfumatã.Vărul Udor se duce în balcon pentru o tigarã.Dupa ce mi-am primit cadourile de la verisoara mea,Ella se duce sã-i dea mamei mele florile si un minicadou de 1martie..Apoi a facut cunostintã cu bunica, unchiul si matusa mea.Toata lumea a admirat bucataria. Ella  m-a privit în ochi si mi-a spus: « hai sa vezi ce ti-am adus »

- Ella mea , imi dai voie sa-ti spun asa...Nu continui fraza .Sunt intrerupt de

ea.

- Atunci hai in dormitor sa-mi arati cadoul!.. îi spun eu surîzandu-i.Intre timp verisoara mea imi aratase cadoul.Era ceva iesit din comun care să-mi bucure inima.Mama, unchiul  si restul invitatilor s-au asezat la masã.Eu cu Ella m-am dus in dormitor pentru a-mi arata cadoul ce mi-l adusese.M-a privit cu mari ochii;si eu am privit-o prin scurtele rochii.

Iubito cu parul lung balai;in calea mea rasai ,cum ar spune Eminescu.Ne-am asezat pe canapea .Am deschis calculatorul si i-am aratat cum functionează.Un calculator vechi si ponosit ce avea programul microsoft 3.1.Am inchis usa dinspre holul de la baie si am privit-o în ochi.Privirea ei capta trupul meu. Mã studia de parcã acum ma vedea prima oarã. Imi studia gropita din obraji, gura. Eu o privesc ca si cum este un copil blajin.Oficial era partenera mea pentru acest wekend,dar tare as fi vrut să fie si in altă calitate.. Parfumul meu era înbiitor pentru ea. Atmosfera era plina de viață.  Flori de extaz coboara in interiorul meu pânã in stomac.

- Spune-mi ,a fost bine? o intreb eu surazator.

- Ce să fie bine?

- Spui asta de parca as fi  incepator, declar eu surazand.

- Nici chiar,dar oricum!...

- Nu vrei sa-mi vezi tablourile? intreb eu privind-o in ochi.

- Ba da, si asa ceilalti invitati or sa creada că....

Dinspre sufragerie venea un zgomot de bucurie.Se petreceau invitatii si se

întrebau unde suntem.

- A-ti aparut copilasilor? mă intreaba mama ironic.

- I-am aratat calculatorul si am privit cadoul adus

- E lasa-te de bancuri,ce-ati facut acolo? mã intreaba unchiul meu.

- A nimic!..E gata mâncarea? Intreb eu surâzând usor

- Mă pugibalilor!...exclama ironic unchiul meu.În holul de la intrare sunt puse tablourile mele.Vine si verisoara mea. Împreuna le privim si le explic ce înseamna,ca un adevarat critic de artă.

- Haide-ti la masa!...ne pofteste unchiul meu cu zambetul ce-l caracterizează.

- Cine, ce bea?Avem de toate : garone, wischy,vodca,

Pepsi, sucuri de portocale...

- Auzi dragul meu unchi,pune-mi si mie niste garone!...A,pune-i si lui Ella.N-așa ca bei? Sa stii ca este moale nu tare!...

- Extraordinar!..raspunde unchiul meu surazand usor.Ce numai voi beti?imi raspunde unchiul din balcon unde isi aprinse o tigară.

- Mamaie, ce bei ?intreaba mama pe bunica,care nu era prea vorbareată.Mai mult observa decat vorbea.

-Bere!

- Lixandrule, ,ce bei? intreaba unchiul meu.

- Ce-o fi Puzule!..Mai bine intreab-o pe nevasta-mea,cã ea si da si nu,he,he...

- Nu va grabiti sa beti de pe acum!..Avem sampanie frantuzească pentru

tort, spune unchiul meu surĂzand usor.Se apucă sa pună băutura in cupe de cristal.

- Hai noroc la toata lumea!...dă tonul unchiul meu ridicand paharul sus.

- Noroc Vicentisor!...imi spune verisoara mea.Asa ma alinta ea de cand ma stiu.

- Ella,noroc!...Si-ti mulțumesc pÂna pleci de aici, de 1000 ori, ca ai venit, spune mama răzandu-i in ochi.

- Si eu vă  multumesc si mi-a facut placere să vin!..exclamă Ella cu paharul in mană si surâzandu-i mamei mele.

- Vicentiu , hai sa te pup inca odatã!..imi spune Ella cu vocea-i suavã

si plina de de încântare.

- Băiatul mamei noroc si sămi traiesti!... imi spune mama mea!..

- Hai luati de mancati din ce va place si ce simtiti ca merge!..exclam eu cu bucurie dînd tonul la mancare

Era si cazul.Eu fac oficiul de-ai pune în farfuria Ellei,stiind ce-și doreste.

- Lasa mai, ca pot si eu sa-mi pun!..

- E, dar este placerea mea!...exclam eu surazandu-i. Fiecare isi pune in farfurie ce doreste.

- Cristinel mai vrea puiu ceva? intreaba mama mea,razand usor.

- Nu, sărutmana!...

- Domnilor invitati mancati incet!.Altceva numai avem,spun eu cu suras.

- Ce sugubăt este Vicentiu al nostru!..exclama verisoara mea.Rade si

Ella

- Haide Ella iti mai pun ceva ? o intreb eu privind-o in ochi.

- Pe mine va rog sa ma scuzati !..Mai am ceva treaba la bucatarie si in plus fumez.,spuse cu surâs tușa Lena.O privesc pe Ella si astept raspunsul ei

- Nu multumesc!...Ce vrei? Sa mă imbat?

- Mamă, dar tu nu mănânci?

- Putin mai tarziu!...Abia mi-am aprins o tigară.

- E, Puzule i-a pune tu o muzica romantica acolo!...îi spun eu unchiului

meu.Vezi ca ai acolo tangouri celebre¨...

- Si ce mai zici tu Puzule ?Care mai este viata ta? intreabã Lixandru?

Toata lumea mânaca cu pofta si privea  la TV.

- Ce sa zic Lixandre? Este bine.Ma scuzi dar eu trebuind sa fumez n-am prea gustat.Asa cã...

- Nu face nimic,Puzule!..

- Mai manaci Udore? intreaba mătusa mea cu voce soavã.

- Nu mamã, multumesc!.. spune Udor zambind usor.

- Vicentiu ,mamaie?suntem intrebati de matusă

- Nu sãrutmana!..raspund eu in timp ce privesc la TV.Din casetofon rãsunau acordurile muzicii puse la rugâmintea mea.Melodia pusă erea Tangoul de logodnă din filmul ”Ată seară dansăm in familie.

- Nu, mi-ajunge!, raspunde bunica privind si ea la TV.

- Ella tu?

- Sarutmana doamnă,mi-e de-ajuns.Televizorul se muta pe canlaul Discavery. Muzica este la maxim.

- Auzi Puzule uite aici carnetul de membru PSD,daca te inscriai în el acum îmi faceam ziua la Cornu.,he,he,he,he,spuneu surâzând usor

- Sa-ti spun eu ceva dragul meu nepot,am fost odată membru si dupa doua luni a picat partidul,he,he,he,he...E vorba de decembrie 1989.

- Ooa,si de ce măi n-ai reusit? mă intreaba Ella surazandu-mi usor.

- Pentru ca sunt pre mic!..raspund eu privind in jurul meu.

- Mai spune-o înca odată...replicã verisoara mea in timp ce bea sucul din pahar.

In timp ce unchiul meu isi pune o scobitoare intre dinti imi spune ironic:

- Auzi Vicentiu ,vãd ca tu faci politică dar eu m-am plimbat cu toti sefii tăi cu care zici că faci politică,he,he,he,he.....

- Hai ca îl dai gata cu asta!...exclama Lixandru razand usor.

- Nici pe departe!...raspund eu cu un oarecare glas ametitor.

- Si ia zi Ella cum te simti cã esti prietena unui politician?

- Ce functie ai ? mã intreaba Ella ironic.

- E ce intrebare e si asta?

- Atunci ma voi simti in largul meu!...O lacrima pe obraji i se prelinge.De fapt e lacrima Ozanei lui Creangă!..

Privirea ei suava mă îmbie la melancolie,ca frunza aramie toamnă!..

- Eu mă duc sa o ajut pe Ina la bucatarie spune mătusa mea,in timp ce-si bea ultimul strop din pahar. Ca un gentelmen îi mai pun.

- Vai esti un drăgut!..excalama mătusa..

- Asa sunt eu!..Unchiul meu se duce in balcon cu Lixandru pentru discutii, nu s-au mai vazut de mult.Verisoara mea se duce in bucatarie.Udor isi aprindre tigara inspre balcon.Eu o iau pe Elle la dans.Din casetofon răsunau acordurile melodiei:”Astazi este ziua ta”.

- Dansati domnisoară?

- Vai ce măgulitor esti!.. Cum sa nu?

Timpul trece parca mai incet ca niciodata.Afara vântul sufla usor si pomii isi leganau puținele frunze ivite.Înca nu se inserase.Ne privim in ochi si ne zambim si ne soptim cuvinte eminesciene.

Ne răsucim pe varful picioarelor.Cristinel  si bunica priveau la TV.Când melodia se termina sărurt mana ca un gentelmen ce sunt,si apoi mă asez la masa.

Friptura se rumenea in cuptor. Asa că trebuiau facute poze.S-au si facut grupurile pentru pozat.Amfitrion: fratele mamei.Expert in construire de poze.Toata lumea este prazenta in salonul de oaspeti. Seara se lasă incet peste mahalaua Rahovenilor  si-n casă pătrunde un aer de primavara caldă.Îmi aduc aminte de petrecerile din copilărie de pe ,,strada Apusului ,, din comuna Militari devenit ulterior ,cartier.

Se fac primele poze în grup si apoi pe alese. Însa nu se epuizeaze rolfilmul din aparat.Mai era nevoie si la tort.Am cãutat in tot acest timp sa gasesc in trupul ei feminitatea pe care o degaja.Televizorul era deschis pe Atomic TV.Privea numai bunica.Casetofonul era oprit.Unchiul meu pregatea aparatul foto.Toata lumea se aseaza pentru pozat.Eu imi aranjez costumul pentru a arata cat mai bine.îmi pun si ochelarii.

- Atentie la mine.,păsarica,zambiti!...Asa,gata,he,he,...Se mai fac grupuri pentru pozele eternitatii.Mătusa si mama se duc in bucatarie pentru a aduce friptura si salata. Ella priveste bliblioteca din salonul de oaspeti plină cu cărti îmbracate si de valoare,ca de ex.: Castelul pălarierului de P.D.Cronin, Rosu si negru de Stendal;Om bogat om sarac de Al.Shaw;Dupa 20 de ani de Al.Dumas;Mataniile de Florence Barclay F.;Cel mai iubit dintre pamanteni de Marin Preda etc.Se ma afla si o minicolectie Sanda Brown.

- Iti place cum se prezinta bliblioteca mea? intreb eu curios pe Ella

- Sigur ca da!..raspunse aceasta plina de suavitate.

- Dar in spate se afla romane de dragoste de Sanda Brown. Vrei sa le vezi? o intreb eu privind-o in ochi.Si asteptai raspunsul care de fapt este chitdesența a unei priviri trăite de o femeie,devenită ingineră ca si mine si care venise în întampinarea dorintei mele de a fi la ziua mea de nastere.Nimic nu poate fi frumos decat prezenta ei in noua mea locuintã.

Răman o clipa nedumerit de ce se intamplă in jurul meu.Unchiu Puzu si Lixandru se duc in balcon pentru bârfa.Udor isi aprindre o tigare.Cristinel butoneaza telecomanda alaturi de bunica ce pare tot mai tăcută,dar care observa tot.Cristinel ma intreaba : Si cum te simti la 35 de ani? Mai implinit?

- He,he,he..Excelent,raspund eu in timp ce ma uit la el, dar si la Ella.Incep

să ma plimb prin hol privind tablourile cu sentimentul unui aer de copilarie.

Parcă auzeam voci in spate ceva asemanator ecoului..Ecoul ãsta e natural sau

e iluzie îmi spun in gand,oprindu-mã o clipa si contempland tablourile.,,Garoafe ,,copie dupa Luchian îmi inspira melancolie.

Ma indrept spre Ella si-i spun privind-o in ochi: Ella dragă vii cu mine in dormitor sa-ti mai arat ceva?

- Despre ce este vorba? ma intreaba ea surazatoare.Mama si mătusa pregateau de zor salata.O prind de mânaăsi o duc în dormitor.Scot de la naftalina o carte deespre motoare electrice veche cei drept  de prin anii 60

- Dar mai bine sa privim lucrurile asa cum sunt.Azi este ziua ta si vreau sa ma

bucur doar de acest lucru .Tu pe unde mai lucrezi? mă întrebă ea cu surâs sarcastic.Ne priveam amandoi in ochi.Imi asez privirea mea pe umerii ei!

- Sincer,ce ai vrea s-ti spun? intreabă ea rîzand usor.Mi-e frica sa nu-ti iei nasul la purtare !

- Mãcar astazi de  ziua mea lasă-mă să-ti spun.....spun eu un pic iritat de

raspunsul ei.

-Ce să spui? Nu trebuie nimic! zise ea cu privire parcă iritată

- Auzi tu Ella,eu iti voi fi recunoscator toata viata pentru tot ce mi-ai oferit tu astazi. Flori de extaz ma trecură prin stomac.

-Chiar crezi că între noi poate fi......

- ,,Si intre noi mai e un pas,,  spune o veche melodie.

- Nu te mai lua dupa toate prostiile!...

 O iau de mâna dreaptã si ne îndreptam spre salonul de oaspeti. Acolo gălagie mare.Friptura se pusese deja ij farfurie.

Verisoara mea catre unchiul meu :

- Dar unde sunt copiii nistri?

- Probabil prin dormitor!..Lixandru se baga si el in discutie.

- Am mîna bună!...Cred ca se însoară!...Bunica exclamă :

- Tocmai vorbeati de lup si...

- A, unde a-ti fost prichindeilor? intreaba matusa razand usor...

- Puzule ,vezi cartea asta tehnica?E despre motoare electrice

Ne-am depanat amintiri despre facultate.

- Oare? intreaba verisoara mea Cecili,ironioc dându-si seama de un anume sentiment

- Hai luati de măncati friptura ca se raceste!...dã tonul

unchiul meu. A aparut si mama mea, care se aseaza la masa să guste. Fiecare isi pune in farfurie.Eu o ajut pe Elle. Ii pun servetelul pe fustă să nu păteze. Timpul trecea acum cu repezeciune, parca nu-l oprea nimeni. Era ora 17.Afară se aprinseseră unele stele.Tudor mîncase friptura . Telefonul mobil ala varului meu sunase.Era un prieten.Intervenise ceva probleme.

- Pe mine va rog sa ma scuzati, dar eu trebuie sa plec.Mă reintorc.

- Udor unde te duci? intreaba unchiul meu,razand printre fumuri de tigara.

- La George,un prieten!.. Ceva probleme cu calculatorul...

Udor trânteste usa de la intrare.Mătusa exclama:

- Precis este la Măriuca!.exclamã matusa mea,incruntată

- Dar cine-i Măriucă asta? intreaba curioasa verisoara mea in timp ce îmbuca din friptura.Cristinel mustăceste.

- E o prietena de a lui care vrea numai distractii.Recunosc e frumoasa foc...Si desteaptã...

- I-a zi tu Lixandru, ce mai bei? intreabă unchiul meu. surâzand cu tigara in

coltul gurii.La casetofon se auzea melodia ,,Cine a pus cîrciuma in drum ăla n-a fost om nebun,,

- Ce vrei tu,Puzule  pune-mi!.. răspunde Lixandru,surăzandu-i usor.

- Niste vodca pun?

- Pune Puzule, ne simtim bine!...

- Ella tu ce mai bei? o intreb eu privind-o in ochi.

- Nimic măi!..raspunse razand usor.

- Nu accept un asemenea raspuns!.. spun eu incruntat.

- Haide măi mã-n beti!.

- Vicentiu  dragă  mai incet că sperii fata !..mă alintã unchiul meu

- He,he,he...rade Ella.

- Vicențisor,i-a bucata asta de carne eu numai pot...imi spune verisoara mea.

- Auzi mamă,dar unde sunt servetelele? intreb eu pe mama privind-o in ochi in timp ce îmbuc o bucata de cărnitã.Ella  face acelasi gest.Bunica ne priveste pe amandoi si rade.Cristinel imi face cu ochiul. Unchiul se duce sa ia aparatul de pozat.

- Eu stiu baiatul mamei?De unde sa stiu?

- Păi unde le-ai pus? intreb eu cu un oarecare aer de superioritate.

Ella le caută cu privirea si le găseste puse in spatele ei pe un dulap pe care sta un ceas cu un design aparte. Le ia, le desface si-mi ia un servetel si mi-l pune pe poale.

- I-a Vicentiu  sa nu te murdartesti!...exclama ea surazand usor.

- Multumesc draga!..spun eu in semn de recunostinntă fata de gestul facut.Toată

lumea ramane uimita de gestul lui Ellei ,cum o alintam eu.. Un gest care intră in istorie.Valoreaza cat un sarut al Pamelei Anderson.

- Am mână buna!... exclamă Lixandru

- La ce ?La loto? intreb eu ironic de parca nu as fi stiut..

- Se poate spune si asa!..replica Lixandru.

- Pot sa fumez? mă intreaba mătusa mea

- Da cum sa nu!..raspund eu.Ce, te opresc eu?

- Auzi Puzule i-a pune tu o muzicã !..parcă suntem la înmormantare,nu la ziua mea!...Iau pahharul si-l ridic. Închin pentru sanatate si pentru pace in lume.

- Si peste cinsprezece ani in aceiasi formula sa sarbatorim cei cinci zeci de ani

ai mei!..Trăiască Libertatea!..Trăiască ziua mea!

- Oau si pana atunci...replica Ellea.

- Si pana atunci ,36,37,38,40 ce reprezinta? ma intreaba bunica atentă la

discutie.

- Taci din gura ,Vicentiu al nostru e mare filozof!...replică unchiul meu din

balcon in timp ce-si aprinde o tigară.Tusa  Lena face acelasi gest.

- Ella, am uitat, fumezi?

- Nu scumpa doamnă!..Multumesc!..

- Nu fumezi sau nu mai fumezi ,he he he he? spun eu incruntat de raspunsul ei

- N-am fumat niciodata !.. zise ea cu juma de gură

Eu ii spusesem sa puna Richiard Claiderman-pian..Lui Cristi nu-i plăcea.

Ella tace si surîde.Mă priveste în ochi !.. La casetofon Eternitate a lui George Nicolescu.

-Auzi tatã i-a pune CD-ul ãla cu Nicolae Guță !..

-Da fiul meu !..S-a facut!..

- Spune-ai despre mine c-am pus muzica de mort ,dar tu ce pusesi ce era?zise Cristinel către mine surazând usor.

- Muzica de calitate !..Si sentimentală !..

- Da pisicher esti mãi Vicentiule !...zise iar varul meu.Bunica ma priveste in ochi si râde.Tace Se baga in vorba cu verisoara mea.Mama strange farfuriile de friptură de pe masã.Pe mine va rog sa mã scuzati !..Am ceva treaba in bucãtãrie !..

- Ella ,poti veni pana in bucatarie ?Vreau sa-ti arat ceva !..zise mama mea cu suras

- Da doamnă !..Cu plăcere !..Ella se scoală si impreună se duc in bucatarie.

Mama isi aprinde o tigare slim.Privind-o în ochi incepe o discutie despre persoana mea..Eu ducându-mã spre dormitor ,le surprind pe amandouã.

- A,doamnele mele ce faceti aici ? Fumati ?

- Nu dragă !.. Ma vezi pe mine fumând ? zise Ella încruntatã

- Sa stii cã barbat ca mine nu mai gãsesti !..zisei eu privind-o in ochi

- E numai spune !..replicã ea cu suras. Eu ramân mut de raspunsul ei.Mã rog asa sânt

fetele. Dupa eliberare m-am asezat la masa alături de Ella.Lixandru striga la noi având aparatul de fotografiat in mâna :

- Pasarica la mine !..Asa !..Mai la dreapta,he,he,he !..Gata,se aude pocul blitului din aparat.

- Ooau ne-ati luat prin surprindere!..zise Ella surazand.

- Pe mine va rog sa mã scuzati !..Am ceva urgent de rezolvat.Nu îmcepeţi tortul farã mine!...zise vãrul Cristiniel surazând usor.

- Dar unde pleci si tu ? intreaba unchiul meu,aprinzandu-si o ţigare.

- Probleme la Georgică !..Daca Tudor nu se descurcă !..

- Stai fară grija !.. zise matusa mea cu surâs,intimp ce-si duce o scobitoare in coltul gurii. Cristinel tranteste usa in urma lui.

- Precis Cristinel e cu .... si ãlalat e cu Măriuca !..exclamă mătusa gănditoare.Bunica rade si tace stiind adevarul gol golut..

- Dar nu inteleg nimic,se bagă in discutie verisoara meaAcelasi lucru face si Ella!.

- E, sînt mari banditi,he,he,he

- Mda !.Ce să zic....Sănt mari!zise Ella cu surâs

- Auzi Puzule ,zise Lixandru caăre unchiul meu,parca as mai bea niste apă acidulată...

- Lasã-l cã-l sun pe Udor sa mai aduca una !..Unchiul meu suna pe Udor pe telefonul mobil..

- Facem o cafea ? intreabã mama mea surãzând

- Aici domnilor e dati-mi voie, eu sânt expertul!..spune Lixandru cu suras.Afara incepuse sa ploua.Lumina fulgerului patrundea in casã

- Dar ce s-a stricat televizorul ? intreabã verisoara mea privind in jur.

- Nu!..Afară a-nceput sa tune !..Si să fulgere !..spun eu verisoarei mele.Bunica privea pe fereastră cum stropii de ploaie inundă fereastra.Mama si cu Ebită  s-au dus în bucătarie pentru a pregati cafeaua promisă.Ne apropriem de miezul serii de februar în care seara se îngană cu noaptea !..Ĩn timp ce Lixandru are grija de cafeaua ce se fierbe în ibric,bunica si verisoara mea discuta despre viata si comportamentul copiilor in general.Unchiul iese pană în balcon.Eu si Ella  privim la TV.Udor si Cristinel sosesc in apartament.

- Stiti ce plouă afara ?Ptiu ,da ce plouâ in rafale !.. zise unchiul meu cu incruntare.

- I-a să vad ,spuse verisoara mea!..Lixandru tocmai aduce cafeaua in ceștiile puse pe o tava argintie.

- Bai da ce ne udară !..Cu picatura cât oul de rată !..

- Hai Ella sa-ti arat cum plouă !..Semn de noroc!

- Hai măi sa-mi arati !..zise Elle cu surâs .Eu si Elle ne-an dus in balcon.Afară ploua in rafale.

- Udor,ca Udor,dar tu Cristinel esti leoarcã !..zise mama mea cu suras

- Eu ma duc la toaletă,spuse bunica mea.Nu prea a vorbit,in schimb a observat aproape totul.Udor intra in salonul de oaspeti cu un trabuc in mână.Se simtea pe el o fericire.Eu si Ella luam câte o ceasca de cafea si incepem a sorbi din ea,în timp ce priveam cerul plin de stele si stropii mari de ploaie !..Eu o strâng in brate,si chiar nu-mi vine a crede ca mã lasă cu atatã usurintã sa fac lucrul acesta !.Poate anul  stelar sa-mi aduca ceva nou?  Probabil ca da!..Udor si tatal sãu stateau de vorbã.

- I-a da-mi si mie un fum .fiule !..

- Vezi tatã,ai grija ca e tare !..,zise Udor cu surãs

- Tragem si noi un fum? zic eu către Ella, asa de sanchi?

- Auzi Vicentiu dragă ,sa stii cã trabucul e greu ,mai ales pentru o femeie !..

In timp ce unchiul intra in casã,eu mai ramân o clipã împeunã cu ea in balcon !...De unde atâta degajare femininã la ea nici eu nu stiam.Priveam bucãtaria modernã.

- Auzi Puzule ,eu cred ca am mâna bunã !..Uite cum stau in balcon!..

- Lasã,sa fie intr-un ceas bun!..zise unchiul meu cu surâs

- Auzi Ella îti place bucataria ? o intreb surazandu-i

- Imi place,cum sa nu.Doar am venit cu placere!..Sorbeam cu placere din cafea,când mătusa ne anunta ca a sosit cu tortul!..

- Auzi Vicentiule,aici e barul meu!..exclamă Ella  cu suras si mult aplomb

- Ai auzit ?

- Nu !..Ce sã aud ?

- Hai la tort !..zisei eu cãtre ea,privind-o în ochi

Matusa pune tortul pe masã,iar unchiul meu aduce sampania frantuzească.Ebitã incepe a o desface !..Matusa pune lumânaãrile in tort si eu obligat sã suflu.Mi-aduc aminte de anii copilărieiide pe strada Apusului cînd

Unchiul i-a aparatul de pozat.

- Hai sarbatoritule,pune sampania in cupe!..

- Putintică rãbdare!..zisei eu cu suras,Nu începeti acum sã cântati!.

- Haide,mãi bine !..exclamã furioasã mătuşa

- Vicentiu,pasarica la mine ,sufla !..

- Fu,fu,fu !..,suflu eu in lumânari !..

- He,he,he !..Ai suflat pre repede,zise unchiul meu.Scena se repetã!..

- Domnilor,paharul sus!..Dau tonul la melodiile « Sa ne dea viata tot ce dorim !.. »

Si « Multi ani traiasca »

- Atentie la mine !..Se canta in « do major ».Ella,nu vreau « si bemol »,glasul mai coborat !.

- 1,2,3,începem !.. ‘Sã-ti dea viata tot ce-ti doresti !..Zile senine si fericire !..Si mult sa iubesti !..Cântul se repeta.Multi ani traiasca !..Multi ani traiascã !..La multi ani !..

- He,he,he,hai vino sa te pup,mai Vicentiule !..zise Elle catre mine,sarutandu-ma pe obraji.

- Sanatate ,mamaie !..exclama mama catre bunica,care radia de fericire..Pentru mine acel zambet era sentimentul bunicii eterne !..

- Vicentiu tatã,sa traiesti,sa ai tot ce iti doresti !..zise unchiul meu ,surazandu-mi si pupandu-mã pe obraji.

- Baiatul mamei,La multi ani !..Sânt cea mai fericita !.. Nu credeam.

- Puzule ,hai sa traiesti,si noroc !..Sa-ti traiascã nepotul !..zise Lixandru cu suras

- Asemeni,Lixandrule !..

Si ceilalti invitati au venit sa mã felicite.Lixandru ,verisoara mea,matusa mea,bunica mea.Cu totii eram în culmea fericirii !..S-au facut poze cu aducerea tortului,cu sticla de sampanie,si o poza in care se aflau verii,unchiul si Lixandru !...Existã si o poza in care Ella se aflã alaturi de mama mea,verisoara,bunica ,matusa !..

- Hei,i-a dãte la o parte !...Striga ea la mine.Numai tu sa fii in centrul atentiei ?

- Sã stii ca mã superi !..Eu vreau....

- Tu nu vrei nimic !.. zise ea cu suras !..

- Asa Ello!..Pune-l la punct !..exclama mama mea surazandu-i !..

- Pasarica la mine !..Zambiti !..Gata !..He,he,he...zise Puzu ,râzând usor in colțu gurii

- Asezati-va sa va pun cate o felie de tort!..zise matusa mea cu surâs

Eu am fost intrebat cât sa mi se punã !..

- Cât mai mult !..Doar este ziua mea de nastere !..

- Sa nu te pui cu el,Ella!..,zise mama mea surazând usor

- Auzi unchiul meu drag,portia ta o manac tot eu ?

- Extraordinar !..Ce i-o n-am dreptul? zise unchiul meu cu iritare,doar îi plac dulciurile la nebunie!..

- Da pisicher esti mai vere!..zise Udor în timp ce înbuca din felia de tort ce i-a fost rezervatã.Si eu înbuc din felia ce mi-a fost rezervată !..In cateva secunde se aude un cor de lingurite ce sînt duse la gurã.Vărul Cristi priveste o secventa de dragoste între 2 maimute pe Dicovery Chanel !..Matusa se dusese pâna în bucãtarie

- Mama tu nu ti-ai pus puţin ? o intreb eu surâzându-i usor

- Nu baiatul mamei !..M-am balonat

- Lixandrule ,ce-ti mai pun ?

- Ce vrei tu Puzule !..

- Leano adã berea aia din frigider !..striga unchiul intimp ce vrea sa-si aprindã o tigarã

- Auzi Vicentiu ,tu ai crezut cã este cu frisca si daia l-ai luat ?

- Asa este.Sa va spui drept doream sã aibe si cacao !..Eu l-am ales in forma de inimã !..

Pentru cã sant un sentimental incurabil

- Este bun Ella ? întreb eu cu suras

Nu astept raspunsul ei care ar fi trebuit sa vina in mod normal de la privirea unei priviri traite de o femeie si intreb suav apropriindu-ma de ea :

- Mai vrei ? îi zambesc

- Nu !.. mi-e de ajuns !..E foarte bun !..

La Prima TV e un concurs în care prezentatorul punea urmatoarea întrebare :

« panza pe care se picteazã se pune pe :

a) şevalet

b) şasiu

c) simplu placaj

Tudor se bagã în discutie si spune : eu cred cã este b si c

- Va spun eu domnilor , este a) si c).Prezentatorul îsi ia microfonul în mâna si spune : a) si c)

- E,ce spune-ti dragilor ?

- Asa este,are dreptate Vicentiu ,declara unchiul meu,sasiu este este intindere a panzei..Sevaletul este instrumentul pe care pui o panza sau o pictezi.Ai inteles Udore ?

- Bunica si Cristinel râd usor.Verisoara mea ramane surprinsa de raspunsul meu !..

- Bravo mãi !..Esti mare zise Elle bãtând cu palma in masã !..Asadar eu stau in fata ei plin de putere si tinerete..Ochiul meu vede lumea si percepe în adancurile ei toate miracolele. Mã scald in lumina plutesc fermecat de armonia privirilor din jur,culoarea zgomotelor si gândesc cã mai pot gândi la speranta iubirii si ubirea sperantei.Mai exista loc cã pot gândi că mamei si directorului firmei la care lucram si a fost ingaduitor cu mine,căci intre noi nu mai exista nimic in comun de mai demult,le datorez totul pentru ziua mea de nastere !..Si unchiului meu si matusii mele .Mai erau putine ore si minute si se apropria sfarsitul inceputului.Verii mei decid să ducă acasă pe verioara mea si Ebiță cu mașina.

    Rămăsesem în sufragerie singur cu Ella.Privirea mea captează privirea ei.Pentru scurte momente ne retragem in dormitor.

-          Ella ,vrei să ...,încep a spune eu,cu surâs

-          Nu vrei nimic! replică ea

-          Nici nu stii ce vroiam să.....

-          Tu nu vrei nimic! zise Ella cu încruntare,privindu-mă în ochi

-          Hai mai bine în sufragerie!

-          Ce faceti dragilor?Unde a-ti fost?La separeu?

-          Nici chiar asa!zise Ella surîzînd usor in coltu gurii

-          Vicentoraș,te duci să mai cumperi niste doze de bere?zise tusa Lena

-          Mă duc ,cum să nu!

Le lăsasem pe ele singure,eu coborând până jos la magazinul din colț

Cândm-am întors bârfa erea în toi!

-          Despre mine e vorba?

-          Da despre tine!Să fii si tu mai altfel,he he he! Zise ironic mama mea.Ella râde.Curând sosesc verii mei. Decisesem ca impreună cu verii mei sa o ducem pe Ella acasa cu masina .Stopuri,trecatori ce se indreaptaă spre casă de la serviciu sau de la mai stiu eu ce petreceri.Vântul se cam intetise.Luminile blocurile erau aprinse,semn ca lumea era

acasa.Bulevardu pe care mergem arată la fel ca cel în care se află încă casa copilăriei,desi acolo locuieste altcineva. Strada Apusului din cartier Militari.Ella promisese ca va veni si la ziua unchiului Puzu din sfârsit de aprilie.50 de ani!O viața de om,pusă sub semnu  frământarilor dar si al echilibrului moral in multe momente.Pe tot parcursu drumului o strâng în brațe. În dreptul unor blocuri cu patru etaje masina opreste.Cobor din masina si ma duc să deschid portiera pe unde sa coboare Ella Deschid portiera si o poftesc afară cu apelativul:

- Poftiti afara,domnisoara!...

- Multumesc!...

- Mai Vicentiu incă odată La multi ani!.Eu ma aproprii de Ela si o privesc in  ochi.Flori de extaz mă cuprind

- Îti spun că..

- Nu-ți lua nasul la purtare!

- Va salut verisorilor dragi!...spune ea râzand usor..Intru in masină si văd cum pasii se

indreapta spre locuinta ei. Cu cat în departare devenea un punct, cu atat as fi

vrut sa cobor dupa ea.Dar stiam ca am sa o văd si in alte timpuri.Verii mei ma tachinau

despre ea si mine.Dar era bucorosi de comportamentul meu de azi sfârsit de februarie  .  Se intamplase ceva nemaiintalnit in viata mea,

mai ceva decat faptul ca am lucrat la o fabricã intre atatea femei, ca am facut masterul . E

abia inceputul.Atat de frageda imi era  asemeni; ca o alba floare de nea; si ca un inger intre oameni; stralucea precum o dalba stea.

 

                                                      

 

 

 

                                                       

Niciun comentariu: