vineri, 6 martie 2009

Limbajul strazii

La fiecare colt de strada,in autobuz, sau in metrou sau in tramvai,exista un limbaj al lipsei celor 7 ani de acasa,al conditiei umane care numai exista.Te indrepti catre statia de autobuz ,si te acosteaza un tanar sau o tanara abia pasin pe bancile liceului care te intreba unde este cutare strada,cu tigara intre degete,sau in gura.Sau mai rau,"n-aveti un foc domnmule?"Unde este respectul fata de cei din jurul nostru, fata de profesor,fata de pensionar?Ce fac parintii,bunicii sau chiar strabunicii?Daca tu ca simplu cetatean intrebi o tanara eleva de aproximativ 16-17 ani cine a scris "Atat de frageda" sau "Luceafarul" iti raspunde cu : "intreaba-ma despre ultimna partida de sex" Evident ca procent ne situam intre(35-40)% E mult e putin? Enorm de mult!..Pe timpurile cand efectuam liceul prin anii '84-'88,daca spuneai o vorba mai deocheata sai atingeai vreo fata,sau colega de banca se inrosa sau iti dadea vreo palma sau daca o nimereai mai dezghetata iti facea cu ochiul invitandu-te la ea acasa.Tocmai astazi dimineata pe cand ma aflam in metrou indreptandu-ma spre servici ,citeam ziarul Jurnalul National pe care tocmai mi-l procurasem de la chiosc.Un domn a dorit sa coboare in statia Dristor.Il incomodam vizibil."Da-te si mata mai acana sa coboare lumea!.."
La urmatoarea statie Mihai Bravu,eu continuind sa citesc in linistea mea interioara, un alt domn mi se adreseaza:
"nu ti s-a spus mai pustiulica sa te dai mai la o parete?" Adica eu cu diplomatul in mana si nu orice fel de diplomat,din acela cu cifru,eu inginerul, eu masterandul eram pustiulica.Bravo domnule!..Atunci fetele,femeile merg pe strada si fumeaza,se saruta in vazul lumii fara nici o jena si nu se pot debrasa de acest obicei atata timp cat oamenii maturi se comporta ca niste tampiti.Evident nu trebuie sa generalizam.Sant si exceptii!..Unde o sa ajungem?
Ne vorbim urat,ne batem intre noi,ne despartim ne impacam si toate astea sub spectrul actionarii creerului uman intr-o singura directie,evident gresita.Cu cat vor exista tot mai multi aceia care gresim,se vor imulti violurile,crimele,suicidurile si Universul in care traim va decadea moral, apoi de tot.

Niciun comentariu: